Intercultural education in the today school: reforms and challenges for his implementation

Authors

  • Rolando Poblete

Keywords:

Diversity, Curriculum, Intercultural education, School

Abstract

This article analyzes the way in which traditional schooling relates to the diversity of students from different social and cultural origins, and states that intercultural education is the educational modality that works best to absorb the differences within the classroom and acknowledge it as a source and learning resource. In this sense, some definitions are offered, as well as reforms and transformations that schools can implement to attain the goals of intercultural education.

Author Biography

Rolando Poblete

Doctor en Antropología y Master en Investigación Social por la Universidad Autónoma de Barcelona. Magíster en Políticas Sociales por la Universidad Arcis y Licenciado en Filosofía de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Sus principales investigaciones están ligadas al ámbito educativo, con énfasis en la perspectiva intercultural, desarrollando trabajo de campo en escuelas con presencia de niños y niñas mapuche y migrantes peruanos en la región metropolitana (Santiago). Así mismo, ha desarrollado trabajo de campo en barrios de la comuna de Santiago en que conviven chilenos y peruanos. Por otro lado, ha trabajo como consultor en diversas instituciones dedicadas a la promoción social y también en la Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL y para el Instituto Internacional de Planeamiento de la Educción, IIPE-UNESCO Buenos Aires, en la iniciativa latinoamericana “Equidad en el acceso al conocimiento de niños y niñas en condición de pobreza”.

Published

2009-11-01

How to Cite

Poblete, R. (2009). Intercultural education in the today school: reforms and challenges for his implementation. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(2), 181–200. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_2_012

Issue

Section

Sección Temática