Presentation: Teacher Professionalization

Authors

  • Eliseo Guajardo Subsecretaría de Educación Media Superior y Superior del Estado de Guerrero, México

Abstract

Inclusion not only puts the public policy of educational services to the test, it also puts teacher professionalization to the test. As stated here, the teacher model is linked to the public school model and its curriculum. If we see teachers as citizens, we would have to say that inclusion is not only a matter for the State, but also for citizens.

The current challenges impose learning more in the territory of Teacher Professionalization, since it is vast and ranges from initial training to the exercise and professional development of teachers. Higher Education, in the area of initial teacher training, is developing demonstrative experiences through first-rate research, financed by public and private agencies that promote national and international scientific research. We no longer want to improvise in education, especially in such complex issues as inclusion, disability, indigenous groups, migrants and the fight against extreme poverty. The gain, in addition to the evidence, lies in the development of the pedagogical thinking of teachers who, inspired by classics such as John Dewey, Eduard Claparède, Alexander Sutherland Neill, L. S. Vigotsky or Pablo Freire, provide us with solid professional thinking.

Author Biography

Eliseo Guajardo, Subsecretaría de Educación Media Superior y Superior del Estado de Guerrero, México


Representó a México en la Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales en Salamanca, España (1994). Y, en varias ocasiones, ante la Organización Regional de Educación para América Latina y del Caribe (OREALC) de la UNESCO. En su gestión como director General de Educación Especial de la Secretaría de Educación Pública (1992-1999) se propuso la promulgación del Artículo 41 de la Ley General de Educación que dio inicio decidido a la integración e inclusión escolar de los menores con discapacidad. Participó como representante de México en la Reunión de Expertos que dio origen a la Convención de las Naciones Unidas Amplia e Integral para Promover y Proteger los Derechos y la Dignidad de las Personas con Discapacidad; organizada por la Secretaría de Relaciones Exteriores de México, 2002. Fue consultado para el Proyecto del Sistema de Información Regional sobre Necesidades Educativas Especiales SIRNEE, 2006. Participó como asesor internacional en el Proyecto HINENI/FONDEF: INCLUSIVA, Modelo de Evaluación. 2007. Actualmente, es el Subsecretario de Educación Media Superior y Superior del Estado de Guerrero, México.

Published

2010-05-15

How to Cite

Guajardo, E. (2010). Presentation: Teacher Professionalization. Latin American Journal of Inclusive Education, 4(1), 17–21. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/4_1_002