Management of heterogeneity in chilean classrooms. Techniques, patterns of clustering and their effect on the education system: a case study

Authors

  • Cristóbal Villalobos Universidad Diego Portales
  • Camila Rojas Sánchez Municipalidad de Pudahuel
  • Diego Torrealba Arregui Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

School heterogeneity, Grouping within classroom, Educative inclusion

Abstract

This article analyzes the management of social, economic, cultural and academic student’s diversity in elementary schools to Chile, analyze the aim, techniques and patterns of grouping that teachers and managers used to generate clustering processes within the classroom. Through a case study, and using various qualitative research methods, the results show the existence of four patterns grouping –by discipline, by physical characteristics, by special educational needs and by individual cases– and three management heterogeneity techniques –for isolation, for heterogenization and for spatial positioning. The patterns grouping and management techniques being built simultaneously and relational way, from a staged process of defining roles and powers within the school. These results provide new elements for discussion of inclusion, quality and equity of the Chilean school system.

Author Biographies

Cristóbal Villalobos, Universidad Diego Portales

Sociólogo y Trabajador Social de la Pontificia Universidad Católica. Magíster en Economía Aplicada de la Universidad Alberto Hurtado y la Georgetown University. Actualmente, es estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales e investigador del Centro de Políticas Comparadas de Educación de la Universidad Diego Portales. Ha realizado evaluaciones de diseño, procesos e impacto de distintos programas educativos a nivel nacional e internacional. También ha desarrollado investigaciones del sistema escolar chileno, principalmente en términos de su calidad y equidad, segregación escolar, educación técnica-profesional, entre otros, financiadas a través de diversos fondos públicos y privados.

Camila Rojas Sánchez, Municipalidad de Pudahuel

Socióloga de la Pontificia Universidad Católica entre los años 2009 y 2013. Como parte de su desarrollo profesional, ha sido asistente de investigación del Centro de Políticas Comparadas de Educación de la Universidad Diego Portales. Actualmente, es Coordinadora de Capacitación y Gestión en la Ilustre Municipalidad de Pudahuel.

Diego Torrealba Arregui, Pontificia Universidad Católica de Chile

Sociólogo de la Pontificia Universidad Católica entre los años 2009 y 2013. Como parte de su desarrollo profesional, ha sido asistente de investigación del Centro de Políticas Comparadas de Educación de la Universidad Diego Portales. Actualmente, es asistente de investigación de la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile.

Published

2015-05-15

How to Cite

Villalobos, C., Rojas Sánchez, C., & Torrealba Arregui, D. (2015). Management of heterogeneity in chilean classrooms. Techniques, patterns of clustering and their effect on the education system: a case study. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 9(1), 21–42. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/9_1_003