The absence of theorization of the quality of education. Between the abstract empiricism and the idealism

Authors

  • Miguel Ángel Olivo Pérez Universidad Pedagógica Nacional
  • Graciela González Juárez Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Quality, Education, Ideology, Speeches, Inclusion

Abstract

From premises of psychoanalysis and political theories posfundacionales, this article is a critical analysis of the ideology that is contained in the term "quality of education". Belonging to a now-hegemonic discourse, the term of quality tends to be used as ideological flag in the justification of the main changes promoted by the educational policies at the international level. It is argued that one of the main features of such discourse, is the uniqueness of their approach, which ignored the individuals and the events. This phenomenon has had as a consequence that in recent years, the discourse of educational quality experience an accelerated process of wear, especially against other alternative discourse in education, especially those marked by terms such as "community", "inclusion" and "concrete universality".

Author Biographies

Miguel Ángel Olivo Pérez, Universidad Pedagógica Nacional

Profesor Titular de la Universidad Pedagógica Nacional (México), Doctor en Ciencia Social con Especialidad en Sociología por El Colegio de México, Premio Nacional de Investigación Laboral 2006, otorgado por la Secretaría de Trabajo y Previsión Social. Autor del libro: Los niños vulnerables. Una perspectiva crítica, Barcelona: Gedisa y del libro: ¿Hasta dónde saben los docentes? México: Universidad Pedagógica Nacional. Miembro del Sistema Nacional de investigadores, Nivel 1 (SNI) del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT).

Graciela González Juárez, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora de la Universidad Nacional Autónoma de México, Doctora en Pedagogía con la distinción máxima de grado Medalla Alfonso Caso otorgada por la UNAM. Autora del libro: Tutoría y competencias de investigación en los alumnos de posgrado de la UNAM. México, UNAM-Díaz de Santos (libro electrónico de la serie Colección de Estudios de Posgrado en edición). Candidata a Investigador Nacional del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT).

Published

2015-11-01

How to Cite

Olivo Pérez, M. Ángel, & González Juárez, G. (2015). The absence of theorization of the quality of education. Between the abstract empiricism and the idealism. Latin American Journal of Inclusive Education, 9(2), 177–194. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/9_2_012