Manos a la Hoja: A Workshop on Writing between Deaf and Hearing Young People

Authors

  • Miroslava Cruz-Aldrete Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • Miguel Ángel Villa Rodríguez Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200011

Keywords:

Deaf, LSM, Appliad linguistics, Phonology, Syntax

Abstract

In this paper we are talking about the workshop “Manos a la hoja”. A group of university degree in Hispanic Literature at the Universidad Autónoma del Estado de Morelos work with a group deaf student’s users Mexican Sign Language (lsm) at conalep Morelos’s students. Aimed at, first, between users of different languages and different cultures in a single educational space. And, on the other, provide a response from the university, the demand for an educational proposal to promote competition in written by the deaf students enrolled in regular school language. The definition of the activities of the workshop was based on the reflection of both groups (deaf and hearing) of the grammatical structure of sign languages and spoken languages, and the purposes of the written language in school; and contact between people that use different languages and other cultures.

Author Biographies

Miroslava Cruz-Aldrete, Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Licenciada en Educación Especial en Audición y Lenguaje por la Escuela Normal de Especialización (1993), tiene estudios de Neuropsicología Infantil por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla y la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM. Doctora en Lingüística por El Colegio de México (2008) con la tesis Gramática de la Lengua de Señas Mexicana Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI Nivel I), y del Sistema Estatal de Investigadores (SEI). Colabora en varios proyectos nacionales e internacionales sobre educación y atención a la comunidad sorda señante.

Miguel Ángel Villa Rodríguez, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciado en psicología, UNAM, maestría en neuropsicología, Universidad Autónoma de Barcelona y doctor en psicología de la Salud, Universidad de Guadalajara. Profesor titular “C” definitivo adscrito a la División de Estudios de posgrado e investigación de la FES Zaragoza, UNAM. Líneas de investigación: Neuropsicología del envejecimiento normal y patológico. Organización cerebral de las lenguas de señas.

Published

2016-11-01

How to Cite

Cruz-Aldrete, M., & Villa Rodríguez, M. Ángel. (2016). Manos a la Hoja: A Workshop on Writing between Deaf and Hearing Young People. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 10(2), 167–182. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200011