Inclusion of Migrant Students in the Region of La Araucanía, Chile: Representations from School Leaders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100055%20

Keywords:

Leadership, Inclusion, Interculturality, Student, Migration

Abstract

Chile's increasing migration phenomenon, added to the ethnic and cultural diversity of the territory, challenges school leaders to rethink educational stages that fortify the processes of inclusion and social justice. In this context, the aim of this article is to describe the representations of senior teachers about the inclusion of migrant students in schools in La Araucanía region, Chile. The research uses an assorted method and has a descriptive coverage. The participants are 79 directors of schools and high-schools subsidized by the State. The results evidence that school leaders assume school inclusion from a technical approach and develop practices mainly focused on accomplish with the regulations of the Inclusion Law, above the implementation of practices aimed to assist the professional development of teachers and student´s learning. The conclusions highlight the need to move towards more inclusive and critical leaderships, capable of influencing practices based on the recognition and assessment of student´s differences as an opportunity to assist the teaching-learning process and promote professional teacher development.

Author Biographies

Omar Aravena Kenigs, Universidad de Los Lagos, Osorno

Profesor de Educación Física de la Universidad de Los Lagos, Osorno; Magíster en Educación Física de la Universidad de la Frontera, Temuco; Magíster en Gestión Escolar de la Universidad Católica de Temuco; Candidato Doctoral en Formación del Profesorado y Análisis de la Práctica Educativa de la Universidad de Extremadura, España. Se desempeña como profesional de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco e investigador del Centro de Desarrollo de Liderazgo Educativo (CEDLE).

Paula Riquelme Bravo, Universidad Andrés Bello

Profesora de Educación Diferencial Mención Retardo Mental; Magíster en Educación Mención Evaluación; Doctora en Educación de la Universidad de Barcelona; Máster en Psicomotricidad. (ICSE. España); Especialista en Psicodiagnóstico y Estimulación Temprana, Universidad de Comillas, España. Actualmente es Académica y Directora General de Docencia de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad Andrés Bello,

Mª Elena Mellado Hernández, Universidad Andrés Bello

Profesora de Educación General Básica de la Pontificia Universidad Católica de Chile; Magíster en Informática Educativa de la Universidad de La Frontera, Temuco; Doctora en Formación del Profesorado de la Universidad de Extremadura España. Actualmente se desempeña como académica y es Directora del Programa de Magíster en Gestión Escolar de la Universidad Católica de Temuco y Directora del Proyecto del Centro de Desarrollo de Liderazgo Educativo “Transformación de Redes de Mejoramiento Escolar en Comunidades de Aprendizaje”.

Carolina Villagra Bravo, https://orcid.org/0000-0002-5428-2555

Profesora de Educación General Básica de la Universidad Católica de Temuco; Magíster en Educación con Mención en Evaluación Educativa de la Universidad de La Frontera; Candidata Doctoral en Formación del Profesorado y Análisis de la Práctica Educativa de la Universidad de Extremadura España. Actualmente se desempeña como Académica de la Universidad Católica de Temuco e investigadora del Centro de Desarrollo de Liderazgo Educativo (CEDLE). Es coordinadora del Proyecto CEDLE “Transformación de Redes de Mejoramiento Escolar en Comunidades de Aprendizaje”.

Published

2019-05-15

How to Cite

Aravena Kenigs, O., Riquelme Bravo, P., Mellado Hernández, M. E., & Villagra Bravo, C. (2019). Inclusion of Migrant Students in the Region of La Araucanía, Chile: Representations from School Leaders. Latin American Journal of Inclusive Education, 13(1), 55–71. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100055