Pedagogical Practices and Social Transformations. Interculturality and Bilingualism in the Deaf Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100073

Keywords:

Second languaje, Pedagogical practices, Deaf education

Abstract

This study deals with the transformation of pedagogical practices and the generation of educational responses to embrace the cultural and linguistic diversity of deaf people whose first language is the Chilean Sign Language. It is considered that the changes required by the education system occur in the classroom and arise from the reflection of teachers who innovate their practices and generate new strategies of teaching Spanish as a second language for the deaf, from a bilingual intercultural approach. Teaching practices of 17 teachers from different special schools for the deaf in the city of Santiago were observed, based on an observation checklist developed for this purpose. The results show that the teachers use cognitive, metacognitive and visual strategies (indigenous of the deaf). However, there is no systematic development of such practices.

Author Biographies

Valeria Herrera Fernández, Universidad de Chile

Profesora Asociada en el Departamento de Educación de la Universidad de Chile. Doctora en Psicología por la Universidad Complutense de Madrid, España. Profesora en Educación Diferencial mención audición y lenguaje y Licenciada en Educación por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile. Sus investigaciones y más de 30 publicaciones abordan los procesos de enseñanza y aprendizaje del lenguaje escrito en estudiantes sordos desde un enfoque intercultural bilingüe.

Verónica de la Paz Calderón, Instituto de la Sordera

Directora ejecutiva del Instituto de la Sordera. Magister en Educación mención Multiculturalidad por la Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Chile. Educadora Diferencial en Trastornos de Audición y Lenguaje por la Universidad de Chile. Ha dedicado su trabajo al reconocimiento de los derechos lingüísticos y culturales de los estudiantes sordos en distintas escuelas del país. Sus publicaciones se relacionan con Cultura sorda y educación intercultural bilingüe.

Published

2019-05-15

How to Cite

Herrera Fernández, V., & de la Paz Calderón, V. (2019). Pedagogical Practices and Social Transformations. Interculturality and Bilingualism in the Deaf Education. Latin American Journal of Inclusive Education, 13(1), 73–88. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000100073