Permanent Teacher Training for Educational Inclusion, Mediated by Photographic Narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200053

Keywords:

Teacher professional development, Lifelong learning, Inclusive education, Narration, Photography

Abstract

This article corroborates the inclusive nature of photographic narrative in teaching situations mediated by digital hybrids. It represents an attempt to address growing concern about use of technological media in teaching that does not facilitate the learning process or leverage these tools by proposing actions that promote higher mental processes and consequently the development of students and teachers in diverse and inclusive educational environments. The essence of inclusive education processes is discussed, followed by an analysis of the knowledge and procedural principles that teachers should possess in order to attend to and maintain the value of this type of education. To this end, a review is conducted of the different approaches to curriculum theory. The article concludes by stating that from the perspective of an inclusive education, it is necessary to promote students’ interpersonal relationships within their peer group. The process of jointly constructing meanings and drawing conclusions from the analysis, questioning and deliberations that emerge when contrasting different views on the content of images taken by the group facilitates participants’ mutual knowledge in these training situations.

Author Biographies

Antonio Bautista, Universidad Complutense de Madrid

Catedrático en el Departamento de Estudios Educativos de la Universidad Complutense de Madrid. Director del grupo de investigación consolidado de dicha Universidad, titulado “Desarrollo Tecnológico, Exclusión Sociocultural y Educación” (DETECESE), referencia 941445. Investigador Principal de proyectos financiados en convocatorias públicas del Plan Nacional I+D+i, del Ministerio de Educación, de la Comunidad de Madrid y de su Universidad. Autor de más de doscientas publicaciones de libros y artículos derivadas de dichos estudios. Colaborador en varias revistas, instituciones y agencias nacionales e internacionales de evaluación (ANECA, ANEP, AVAP, OAPEE, entre otras). Sus trabajos han sido reconocidos con 6 sexenios de investigación por la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI).

Laura Rayón Rayón, Universidad Complutense de Madrid

Profesora en el Departamento de Estudios Educativos de la Universidad Complutense de Madrid, con evaluación positiva en el Programa de Movilidad del Profesorado de Excelencia de la Universidad Complutense de Madrid (UCM-2019), Miembro del grupo de investigación consolidado de dicha universidad, titulado: “Desarrollo Tecnológico, Exclusión Sociocultural y Educación” (DETECESE) referencia 941445. Los principales logros obtenidos son el resultado de proyectos de investigación competitivos en los que he participado como miembro del equipo, y en otros como investigador principal. Ha disfrutado de distintas estancias postdoctorales como Profesora Invitada, entre la ellas la realizada en el Departament of Social Science, Loughborough University (Reino Unido), en la Cátedra del Profesor David Buckingham.

Published

2021-11-01

How to Cite

Bautista, A., & Rayón, L. R. (2021). Permanent Teacher Training for Educational Inclusion, Mediated by Photographic Narratives. Latin American Journal of Inclusive Education, 15(2), 53–65. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200053