Inclusion of Diversities in Higher Education: Scope and Challenges from Educational Justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100175

Keywords:

Educational inclusion, Higher education, Diersities, Social justice, Educational justice

Abstract

What diversities have been considered susceptible to inclusion within higher education institutions? What tools has Chilean public policy provided for the development of inclusiveness? What does it mean to approach inclusive education of diversities from a justice perspective? The objective of this article is to offer a critical reflection on the concerns presented, highlighting the scope and challenges that the problem poses for higher education. Methodologically, a conceptual approach of a deductive nature is carried out that begins with a documentary review of some historical and contextual antecedents of the Chilean case, to then particularize the consignment of diverse groups that have had a place in public policy. Finally, challenges are outlined for an inclusive higher education of diversities from a perspective of educational justice, focusing on three levels of action: macro, meso and microeducational.

Author Biographies

Luis, Instituto de Investigación y Postgrado Facultad de Educación - Universidad Central de Chile, Chile

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona (España), Magíster en Currículum y Evaluación por la Universidad Mayor-Chile, Psicopedagogo (IP Los Leones-Chile) y Licenciado en Educación Diferencial con mención en Trastornos Específicos del Aprendizaje (Universidad de Playa Ancha - Chile), Maestrante en Ciencia, Tecnología y Sociedad en la Universidad Alberto Hurtado (Chile). Sus líneas de investigación están referidas a la orientación y la acción tutorial, la educación universitaria, la enseñanza virtual e incipientemente los estudios con perspectiva de género

Ricardo Sánchez Lara, Instituto de Investigación y Postgrado Facultad de Educación - Universidad Central de Chile, Chile

Doctor en Educación por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE, Chile), Magíster en Currículum e Innovación Pedagógica (Universidad Católica Silva Henríquez, UCSH, Chile), Profesor de Castellano (Universidad Católica Silva Henríquez, UCSH, Chile). Sus áreas de interés investigativo son: Justicia Educativa, Justicia Social, Evaluación Educativa, Currículo escolar de lengua y literatura, Lectura Literaria, Literacidades críticas y Didáctica de Lengua y Literatura

Published

2024-06-25

How to Cite

Luis, & Sánchez Lara, R. (2024). Inclusion of Diversities in Higher Education: Scope and Challenges from Educational Justice. Latin American Journal of Inclusive Education, 18(1), 175–194. https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100175