From Support within the Classroom to Co-teaching: The Vision of Support Teachers in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000100111

Keywords:

Co-teaching, Educational inclusion, Diversity outreach, Primary school, Teaching-learning process.

Abstract

For years, teachers have been facing a double demand, perceived as contradictory: to offer a common education for all and, at the same time, to recognise and adjust to the individual learning needs of each student.  Support teachers (traditionally known as specialists in Therapeutic Pedagogy) have played a relevant role in this demand. This study focuses on the perception of these professionals on support practices, analysing co-teaching as an inclusive educational practice. This study focuses on the Autonomous Communities of Madrid and the Principality of Asturias. A qualitative methodology was used through discussion groups or focus groups on which 91 teachers’ specialists Therapeutic Pedagogy participated. The results reveal the main perceptions they have regarding the type of support they provide in their centers and the effectiveness of co-teaching as an inclusive educational practice.

Author Biographies

Lucía Gayol, Colegio Público Clara Campoamor de Riaño

Licenciada en Pedagogía. Funcionaria docente desde el año 2009, ejerce como maestra de apoyo a la inclusión en la especialidad de pedagogía terapéutica en el CP Clara Campoamor de Riaño (Langreo-Asturias). Ha sido profesora asociada de la Facultad de Educación de la Universidad de Oviedo

Marta Sandoval, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora titular del departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Facultad de Formación del Profesorado y de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Coordinadora del Grupo de investigación Inclusión, Diversidad y Formación del Profesorado. Miembro de la Catedra UNESCO en Educación para la Justicia social.

Gema De Pablo, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora asociada del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la facultad de Formación del Profesorado de la UAM, impartiendo asignaturas de Grado, Doble Grado y Máster. Licenciada en Psicología y Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Diploma de Estudios Avanzados y Máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento por la Universitat Oberta de Catalunya. Socia fundadora de Jaitek, Tecnología y Formación y miembro del Patronato de la Fundación Siglo22 una organización sin ánimo de lucro dedicada a la innovación en educación e igualdad de género. Además, con estas dos organizaciones, participa en varios proyectos de investigación Erasmus+

Published

2023-05-15

How to Cite

Gayol, L., Sandoval, M., & De Pablo, G. (2023). From Support within the Classroom to Co-teaching: The Vision of Support Teachers in Primary Education. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 17(1), 111–122. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000100111