A critical perspective on interculturalidad and intercultural bilingual education: The case of the Teachers' Union of the New Education for Mexico (UNEM) and independent educators in Chiapas

Authors

  • Stefano Claudio Sartorello Universidad Iberoamericana

Keywords:

Interculturalism, Intercultural bilingual education

Abstract

This article reflects on intercultural bilingual education in indigenous as part of a wider debate on multi-and intercultural policies implemented in Latin America in the last two decades of the twentieth century. On having conceived the multiculturalism as significant, it is argued that bilingual intercultural education assumes contents and specific forms according to the perspective (official or critique) from which it is constructed, assisted on the one hand, a process of formalization and rhetoricalization of the interculturalidad functionally to the neoliberal hegemonic system, and, on the other, the emergence of educational alternatives proposed by indigenous organizations, that, since it is the case of the Teachers' Union of the New Education for Mexico (UNEM) and independent educators in Chiapas, emphasize valuing of social and cultural characteristics as a starting point for intercultural articulation and contrast with others.

Author Biography

Stefano Claudio Sartorello, Universidad Iberoamericana

Doctorante en Educación del Programa de Doctorado Interinstitucional en Educación (DIeE) de la Universidad Iberoamericana (UIA). Cuenta con una Maestría en Antropología Social en el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS D.F). Se ha desempeñado como asesor en programas de Educación Intercultural de la Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe (CGEIB) de la Secretaría de Educación Pública (SEP). Actualmente es Profesor en la Universidad Intercultural de Chiapas (UNICH), División de Procesos Sociales, Licenciatura Lengua y Cultura. Cuenta con publicaciones en el área de la Educación Intercultural Bilingüe entre las que se destacan: “Colaboración, inter-aprendizaje y co-teorización. El proceso intercultural de construcción curricular de la UNEM y educadores independientes” y “Modelo curricular de educación intercultural bilingüe UNEM” en Bertely, Busquets, María (coord.) (2009). Sembrando nuestra educación intercultural como derecho. La nueva escuela intercultural en Chiapas. México: CIESAS/Ediciones Alcatraz.

Published

2009-11-01

How to Cite

Claudio Sartorello, S. (2009). A critical perspective on interculturalidad and intercultural bilingual education: The case of the Teachers’ Union of the New Education for Mexico (UNEM) and independent educators in Chiapas. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(2), 77–90. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_2_006

Issue

Section

Sección Temática