The inclusion target to the secondary school failure in the basic Uruguay

Authors

  • Adriana Aristimuño Universidad Católica del Uruguay

Keywords:

Inclusion, School failure, Tutorials, Secundary education, Uruguay

Abstract

The article describes the way in which four public high schools put into practice a remedial program –PIU- for the secondary basic years in Uruguay, a program in course since 2008. PIU is the most important inclusive policy in the country. Findings report new ways of developing the teaching role and of achieving learning, the existence of a concrete curriculum space for the attention of students with social and emotional vulnerability, and the identification of several factors that may be obstructing the development of this policy. Research was conducted due to public funds from the Secretary of Social Development of Uruguay.

Author Biography

Adriana Aristimuño, Universidad Católica del Uruguay

Licenciada en ciencias de la educación (Universidad de la República, Uruguay, 1986) y doctora en ciencias de la educación (Universidad Católica de Lovaina, Bélgica, 1996).
Sus líneas de investigación son el análisis de las condiciones de implementación de las políticas educativas a nivel de los centros educativos, la gestión y evaluación de instituciones educativas y los desafíos que enfrenta la educación secundaria, en particular el logro de aprendizajes en contextos adversos.
Ha trabajado en la educación pública de su país, en el seguimiento de políticas de la educación media, y tiene una carrera académica de más de veinte años como docente, investigadora y formadora de investigadores en educación. Ha sido docente invitada en Argentina, Costa Rica y México.
Ha sido consultora de organismos internacionales (BID, Unicef), ha participado en más de 40 eventos internacionales y ha publicado cerca de 30 trabajos en sus áreas de especialidad. Es miembro de numerosas asociaciones científicas y comités editoriales. Desde 2008 es Investigadora Nivel I del Sistema Nacional de Investigadores del Uruguay.
Actualmente es Decana de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Católica del Uruguay.

Published

2011-11-01

How to Cite

Aristimuño, A. (2011). The inclusion target to the secondary school failure in the basic Uruguay . Latin American Journal of Inclusive Education, 5(2), 59–81. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_2_005