A study of the professional characteristics of the university teacher to attend to the diversity

Authors

  • María Cristina Amaro Universidad Pedagógica Nacional
  • Juana María Méndez Pineda Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • Fernando Mendoza Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Keywords:

Teacher characteristics, Teacher education, College, Diversity

Abstract

This paper presents a mixed descriptive research whose main objective was to determine the professional features to the attention to the diversity of a group of professors from the Facultad de Agronomía y Veterinaria (FAyV) of the Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP). To achieve this, we carried out a theoretical review in order to identify a range of professional features required in university teaching to enable an education based on respect for differences of students, which are: communication with students, motivation from contextual factors, the integrated teaching mentoring, reflective practice, learning management through the active involvement of students, promotion of collaborative learning, planning based on differences, collaboration with other teachers to build learning strategies and sustained improvement in practice. From this position, it is designed and applied a methodological procedure based two phases: a quantitative basis to assess the professional features by applying a tool to a group of teachers; other qualitative through categorical analysis of a field journal developed during the research process, and a content analysis of institutional documents. The results of this process enable a proposal for the intervention for teacher training prepared to deal with diversity in a student population whose main characteristic is heterogeneity.

Author Biographies

María Cristina Amaro, Universidad Pedagógica Nacional

Maestra en Psicología, Profesora Investigadora de la Universidad Pedagógica Nacional Unidad 241 y miembro del Centro de Investigación, Orientación y Apoyo a la Inclusión (CIOAI).

Juana María Méndez Pineda, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Doctora en Educación, Profesora Investigadora de la Facultad de Psicología de la UASLP, Coordinadora del Centro de Investigación, Orientación y Apoyo a la Inclusión (CIOAI), Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Maestra en Investigación Educativa por la Universidad de Guanajuato, Doctora en Educación por la Universidad Iberoamericana Plantel Golfo – Centro. Profesora Investigadora de la Facultad de Psicología y el Instituto de Ciencias Educativas (ICE) de la UASLP. Coordinadora del Centro de Investigación, Orientación y Apoyo a la Inclusión del ICE, Líder del CA “Psicología y Educación” de la UASLP, Miembro de la Red de Investigadores Educativos de San Luis Potosí, Miembro de la Red de Integración Educativa y Educación Inclusiva, Perfil deseable PROMEP y Miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Fernando Mendoza, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Maestro en Investigación Educativa, Profesor Investigador de la Facultad de Psicología de la UASLP, Director del Instituto de Ciencias Educativas de la UASLP y miembro fundador del Centro de Investigación, Orientación y Apoyo a la Inclusión (CIOAI).

Published

2014-11-01

How to Cite

Amaro, M. C., Méndez Pineda, J. M., & Mendoza, F. (2014). A study of the professional characteristics of the university teacher to attend to the diversity. Latin American Journal of Inclusive Education, 8(2), 199–216. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_2_012