Teachers’ Perceptions Regarding the Presence of Migrant Boys and Girls in Schools of Santiago: Challenges for Inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200015

Keywords:

Migration, Culture, Education, Teacher, Perception

Abstract

The arrival of a migrant population of school age in Chile has created a set of challenges for the State, the education system and especially for schools that receive foreign children, establishing a concern to achieve inclusion and respect for rights of all. In this regard, there are many factors that intervene in this process, however, the possibility of advancing towards inclusive education in schools with boys and girls of diverse origins is largely mediated by the appraisal teachers have of their students. Under this premise, the aim of the research that originated this article was to get to know the perception teachers have in two schools of the borough of Santiago, about inclusive education of the migrant students in their schools, and the possibilities for the construction of a culture of inclusion. Through a mixed methodology with surveys and semi structured interviews, it was possible to establish that these teachers have a restricted view of inclusion, and that they assume that migrants have a series of academic and behavioral shortcomings that hinder their inclusion and full participation in schools.

Author Biographies

Leidy Cerón, Grupo de gestión de la sociedad educacional Carlos Salinas

Fonoaudióloga titulada de la Universidad del Cauca - Colombia, Magíster en Educación Inclusiva Universidad Central - Santiago de Chile, Diplomada en Trastorno Específico del lenguaje de la Universidad de Chile. Participante del grupo de gestión de la sociedad educacional Carlos Salinas; Responsable de diagnóstico y tratamiento de niños con alteraciones de lenguaje y asesoría a docentes en el manejo de trastornos de lenguaje en el aula.

Marly Pérez Alvarado, Corporación Educacional Laudelina Araneda


Fonoaudióloga titulada de la Universidad del Cauca - Colombia, Magíster en Educación Inclusiva, Diplomada en Trastorno Específico del lenguaje de la Universidad de Chile; se desempeña como profesional en programa de integración escolar en establecimientos de educación Pre-básica y Básica. Encargada de la coordinación de profesionales en la intervención de estudiantes con necesidades educativas especiales derivadas de Trastorno del Espectro Autista y Discapacidad Intelectual en la Corporación Educacional Laudelina Araneda, Co-terapeuta en el Programa de Equinoterapia, Centro EQQUS.

Rolando Poblete, Universidad Central de Chile

Doctor en Antropología Social y Cultural y Master en Investigación de la Universidad Autónoma de Barcelona, Licenciado en Filosofía por la Universidad Católica de Valparaíso. Es académico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Central de Chile e investigador del Centro de Desarrollo e Innovación en Educación Inclusiva de la misma universidad. Integrante del núcleo interuniversitario Estudios Críticos de la Diversidad, sus áreas de trabajo son políticas públicas, migraciones, diversidad, género y educación. Sus últimas investigaciones y publicaciones están asociadas a los procesos de inclusión de niños y niñas migrantes en escuelas y en especial al trabajo con la diversidad que llevan a cabo los centros educativos.

Published

2017-11-01

How to Cite

Cerón, L., Pérez Alvarado, M., & Poblete, R. (2017). Teachers’ Perceptions Regarding the Presence of Migrant Boys and Girls in Schools of Santiago: Challenges for Inclusion. Latin American Journal of Inclusive Education, 11(2), 233–246. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200015