Presentation: Inclusive Practices in the Classroom

Authors

  • Odet Moliner García Universitat Jaume I
  • Mª Auxiliadora Sales Universitat Jaume I
  • Lidón Moliner Miravet Universitat Jaume I

Keywords:

Inclusive practices, Inclusive Classrooms

Abstract

Since the Latin American Journal of Inclusive Education commissioned us to coordinate this volume with the theme ‘Inclusive Practices’, we thought it was necessary to have a broad representation of authors who contribute their experience on new forms of teaching and organisation from an inclusive perspective. In this sense, the issue addresses approaches, practices, experiences and proposals aimed at raising the levels of inclusion, participation and learning in schools and classrooms.

At the moment, we find ourselves in a paradoxical situation: the discourse of inclusion has developed at a dizzying theoretical level in recent years, but it has remained stagnant there, in theory. It seems that little by little inclusion, as a value, is becoming part of the collective imagination of education professionals and educational communities. But it has been forged as an abstract concept, desirable but difficult to achieve, as a utopian educational goal that exceeds the reality of the classroom and what happens there, as a theoretical and rhetorical discourse. However, inclusion is nothing more than a matter of common sense, which aims to materialise the right of students to be and feel included in their immediate educational environment, with full guarantee of accessibility and participation in it and in the community. It is time to leave behind prejudices, professionalism and labels, specialisations, differentiated and differentiating treatments and all those practices which, legitimised by law, mask a selective ideology and which, in the name of guaranteeing equal opportunities, allow segregating and discriminatory responses to be perpetuated.

Author Biographies

Odet Moliner García, Universitat Jaume I

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Valencia. Profesora Titular del Departamento de Educación de la Universidad Jaume I de Castellón (España), docente en la titulación de Psicopedagogía y en el Master de Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Miembro del equipo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadanía Crítica) su línea de investigación está vinculada a la educación en la diversidad, la escuela inclusiva y la formación de actitudes y valores. Ha publicado trabajos sobre estos temas en varias revistas nacionales e internacionales. Ha dirigido seminarios, cursos de postgrado, jornadas y congresos de carácter científico sobre escuela inclusiva y atención a la diversidad e imparte cursos de formación del profesorado sobre estos temas.

Mª Auxiliadora Sales, Universitat Jaume I

Profesora titular del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I, Castellón. Doctora en ciencias de la educación por la Universidad de Valencia. Centra su investigación en Educación Intercultural Iinclusiva, metodología didáctica y formación del profesorado. Sus últimos proyectos son: “La construcción de la escuela intercultural inclusiva desde procesos de investigación-acción” y “Recursos y estrategias pedagógicas para la educación inclusiva intercultural”. Es co-autores, entre otras, de las siguientes publicaciones: “Programas de Educación Intercultural”, Desclee De Brouwer; “Necesari@s”, FAD; “Claves educativas para escuelas no conflictivas”, Idea Books; “The Challenge of Intercultural Education in Spain”, Lawrence Erlbaum Associates.

Lidón Moliner Miravet, Universitat Jaume I

Licenciada en Psicología y en Psicopedagogía y Doctora por la Universitat Jaume I de Castellón. Profesora ayudante del Departamento de Educación de dicha universidad, donde ha impartido docencia en la Diplomatura de Maestro y la Licenciatura en Psicopedagogía. Ha realizado diversas estancias de investigación en Manchester, en la Universidad Central de Chile, en la Universidad Pedagógica Nacional de México, en la Universidad de Çukurova… Integrante del equipo de investigación MEICRI (Mejora Educativa y Ciudadanía Crítica) cuyo trabajo se enmarca dentro de la mejora educativa desde presupuestos interculturales inclusivos y hacia horizontes de ciudadanía crítica.

Published

2011-11-01

How to Cite

Moliner García, O., Sales, M. A., & Moliner Miravet, L. (2011). Presentation: Inclusive Practices in the Classroom. Latin American Journal of Inclusive Education, 5(2), 15–19. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_2_002