Factor Analysis of Teacher Perceptions of Universal Learning Design

Authors

  • Sergio Sánchez Fuentes Universidad de Burgos
  • Lilian Castro Durán Universidad de Concepción
  • José Antonio Casas Bolaños Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200009

Keywords:

Universal design for learning, Law, Training, Teachers, Diversity

Abstract

The aim of this paper is to describe the factor analysis of the perceptions that future teachers describe to meet legal mandates on universal design for learning present in the Chilean education laws. Participants were 150 undergraduate student teachers. A questionnaire was developed for this study taking into account the Guidelines 2.0 on universal design for learning and the main Chilean education laws. The main results show that there are 3 factors, and that those factors, described the paradigm of universal design for learning and the demands of students. The authors discuss the need of researches that support the use of inclusive methodologies and they support the universal design for learning as a optimal method and current paradigm in Chilean education laws.

Author Biographies

Sergio Sánchez Fuentes, Universidad de Burgos

Profesor ayudante doctor en el área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Ciencias de la Educación en la Universidad de Burgos. Doctor por la Universidad de Salamanca. Principales líneas de trabajo centradas en el análisis del paradigma del diseño universal para el aprendizaje en entornos de habla hispana. Colaborador del Center for Applied Special Technology (CAST).

Lilian Castro Durán, Universidad de Concepción

Jefe de Carrera Educación Diferencial, Departamento Curriculum, Facultad de Educación, Universidad de Concepción, Chile. Doctora en Diversidad y desarrollo psicosocial por la Universidad de Valladolid. Sus líneas de Investigación se centran en Educación Especial con énfasis en discapacidad intelectual y los factores relacionados.

José Antonio Casas Bolaños, Universidad de Córdoba

Profesor del Departamento de Psicología de la Universidad de Córdoba. Doctor en Psicología aplicada. Miembro del Laboratorio de Estudios sobre Convivencia Escolar y Prevención de la Violencia. Centra su línea de investigación en la convivencia escolar, cyberconvivencia escolar y los riesgos sobre estas.

Published

2016-11-01

How to Cite

Sánchez Fuentes, S., Castro Durán, L., & Casas Bolaños, J. A. (2016). Factor Analysis of Teacher Perceptions of Universal Learning Design. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 135–149. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200009