Walking towards Inclusion through Participatory Action Research in an Educational Community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200135

Keywords:

Teacher education; Research action; Educational innovation; Inclusion educational; Professional development.

Abstract

This article presents the experience of a group of teachers with Participatory Action Research (PAR) in an educational center in Andalusia (Spain). Their strategy is to improve their own teaching. With this purpose in mind, they propose a more active and leading involvement by the members of their education community. The research arises from a common concern of a group of teachers: How to build a school where all girls and boys without exceptions could be happy and could learn? We started, as a first step, asking ourselves what the school we wanted is like and what the school we had was like. Subsequently, we collected information from the entire Community so that we all can decide which issues to address first, in order to design strategies that, brought into action, would allow us to build that beloved and dreamed school. The steps followed during the investigation were observation, diagnosis, planning (elaboration of a Comprehensive Action Plan), action and evaluation of the process. The tools we used during the process were participant observation, open interviews or sociograms, among others. The results obtained allow us to conclude that the IAP experience has allowed us to improve our school.

Author Biographies

María del Mar Herrera Fernández, Colegio de Educación Infantil y Primaria La Parra

Maestra de Educación Infantil. Jefa de estudios del CEIP La Parra desde el curso 2011/2012. Coordinadora del proyecto de innovación/investigación en colaboración con la Universidad de Málaga “Desarrollo de Habilidades Metalingüísticas en Educación Infantil en el CEIP La Parra en Almáchar”. Ha realizado diversas ponencias en relación a las Comunidades de Aprendizaje así como Jornadas de exposición de proyectos y experiencias en Educación Infantil. Integrante del Grupo de Investigación Acción Participativa de la Comunidad Educativa de La Parra (Almáchar) en el marco de la Investigación “Narrativas emergentes sobre la escuela inclusiva desde el Modelo Social de la Discapacidad. Resistencia, resiliencia y cambio social”, de la Universidad de Málaga. Referencia: RTI2018-099218-A-100.

Carmen Matés Llamas, Colegio de Educación Infantil y Primaria La Parra

Maestra de Educación Primaria, Educación Musical y Pedagogía Terapéutica. Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad de Málaga. Funcionaria del Cuerpo de Maestros desde septiembre de 2001. Directora del CEIP La Parra desde el curso 2011/2012. Ha realizado diversas ponencias para el Centro de Educación Permanente de profesores de la Axarquía y Málaga en relación a las Comunidades de Aprendizaje. Integrante del Grupo de Investigación Acción Participativa de la Comunidad Educativa de La Parra (Almáchar) en el marco de la Investigación “Narrativas emergentes sobre la escuela inclusiva desde el Modelo Social de la Discapacidad. Resistencia, resiliencia y cambio social”, de la universidad de Málaga. Referencia: RTI2018-099218-A-100.

Diana Farzaneh Peña, Colegio de Educación Infantil y Primaria La Parra

Maestra e investigadora de primaria del Proyecto Roma y de la escuela pública. Especialista en Pedagogía Inclusiva. Máster en Políticas y Prácticas de Innovación Educativa por la Universidad de Málaga. Integrante del Grupo de Investigación Cultura de la Diversidad y Escuela HUM-246. Integrante del Grupo de Investigación Acción Cooperativa Formativa de Familias del Proyecto Roma. Integrante del Grupo de Investigación Acción Participativa de la Comunidad Educativa de La Parra (Almáchar). Coordinadora de Orientación, Coordinadora del Proyecto Escuela: Espacio de Paz y Coordinadora del Plan de Igualdad en el CEIP La Parra en Almáchar. Ha realizado varias publicaciones en revistas como UNO, RIFOP e IJNE, y algunas ponencias en diferentes jornadas educativas y en la Universidad de Málaga.

Sandra Barrado Fernández Barrado Fernández, Colegio de Educación Infantil y Primaria La Parra

Graduada en Educación Social por la Universidad de Málaga y Técnica Superior en Integración Social. Título de Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas en la especialidad de Formación y Orientación Laboral. Ha sido becaria de colaboración en el departamento de Teoría e Historia de la Educación y Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Málaga. Actualmente es Personal Técnico de Integración Social en CEIP La Parra (Almáchar, Málaga) y cursa el Máster Universitario en Cambio Social y Profesiones Educativas en la Universidad de Málaga.

Published

2021-11-01

How to Cite

Herrera Fernández, M. del M., Matés Llamas, C., Farzaneh Peña, D., & Barrado Fernández, S. B. F. (2021). Walking towards Inclusion through Participatory Action Research in an Educational Community. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 15(2), 135–153. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200135

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.