We still Need Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200011

Keywords:

Paulo Freire, Critical pedagogy, Pedagogy of hope

Abstract

Paulo Freire has so marked our way of seeing education, of seeing life, that it has been impossible for us to resist the temptation to dedicate a few words to him in this year in which we are celebrating the centenary of his birth. However, so much has been said, and so much has been said so well, that it is difficult for us to contribute anything even slightly original. Perhaps we do not intend to do so either, just a few lines to remember him. From among the multitude of inspiring ideas he left us, we will focus on three. Let this serve as a humble tribute.

Hope is the first idea we wish to highlight, so important to Freire that he entitled one of his last books ‘Pedagogy of Hope’ (Freire, 1992). Hope without which our work is meaningless; hope as a vital need of every human being. Hope for a better, fairer, more just, more supportive, more democratic, more inclusive society. Freire told us that ‘without hope we cannot even begin to talk about education’; but -he continued- ‘not just any hope, a critical hope’ (Freire, 1992, p. 8).

Author Biographies

F. Javier Murillo, Universidad Autónoma de Madrid

Director de la Cátedra UNESCO en Educación para la Justicia Social de la Universidad Autónoma de Madrid. Profesor titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Coordinador del grupo de Investigación Cambio Educativo para la Justicia Social (GICE). Secretario académico del Instituto de Derechos Humanos, Democracia y Cultura de Paz y No Violencia (DEMOSPAZ), de la UAM. Fue Coordinador General del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE), de la UNESCO, y Director de Estudios del Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) del Ministerio de Educación de España. Es Coordinador de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE), Director de REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, de la Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva y de la Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 

Pagina personal:  https://www.fjaviermurillo.es/

Cynthia Duk, Universidad Central de Chile

Directora del Centro de Desarrollo e Innovación en Educación Inclusiva y del programa de Magíster en Educación Inclusiva de la Universidad Central de Chile. Además, es Directora/editora de la Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva que publica la Facultad de Educación en colaboración con la Red Iberoamericana de Investigación RINACE. Su línea principal de desarrollo e investigación es la inclusión y la diversidad en educación, con énfasis en el desarrollo de escuelas inclusivas. Lideró un Proyecto I+D de Conicyt, fruto del cual se construyó el Modelo INCLUSIVA para evaluar y mejorar la respuesta de la escuela a la diversidad; así como el Estudio del Mineduc “Criterios y orientaciones para flexibilizar el currículo en los distintos niveles de enseñanza”. Tiene varias publicaciones y ha diseñado numerosos programas y materiales de formación y desarrollo profesional, destaca el material de formación docente Educar en la Diversidad para los países del MERCOSUR y el Diplomado e-learning de la OEI, “Escuelas Inclusivas: enseñar y aprender en la diversidad” para Iberoamérica.

Published

2021-11-01

How to Cite

Murillo, F. J., & Duk, C. (2021). We still Need Paulo Freire. Latin American Journal of Inclusive Education, 15(2), 11–13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200011

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 > >>