Evaluating the quality of schools’ responses to students’ diversity. FONDEF Project D04I1313

Authors

  • Cynthia Duk Universidad Central de Chile
  • Libe Navarte G. Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe

Keywords:

Evaluation, School improvement, Quality and equity, Diversity, Special needs

Abstract

The first part of this study was presented as the basis for FONDEF Project D04I1313, which is currently being executed. It consists of the construction of a model for evaluating the quality of schools’ responses to student diversity, paying special attention to those that have special educational needs. The second part provides a thorough analysis of the concept of quality in education and the quality of education from a perspective focused on the school establishment. A review of quality constitutes the nucleus of the evaluation model being developed.

Various countries are currently carrying out major initiatives and investing important resources aimed at incentivating processes of continued improvement in schools in order to enhance the students’ learning results and increase the levels of quality and equity in education. The difficulties of reaching a consensus about what is a successful and effi cient school, and the ensuing concepts of quality and equity; what are good educational results and how to identify and evaluate them, are issues that are currently at the heart of the debate on education in Chile.

The focus adopted in the inclusive evaluation model, considers inclusion and a response to students’ diversity as key factors for quality. It adopts a concept of quality that incorporates a preferential provision for more vulnerable groups of students, be it because they have some type of special educational need, or due to their unfavourable social or cultural situations. This perspective is based on the premise that there is no quality education without equity and no equity without quality.

Author Biographies

Cynthia Duk, Universidad Central de Chile

Directora de la Escuela de Educación Diferencial y del Magíster en Educación Inclusiva de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Central de Chile. Fue Presidenta de Fundación HINENI, ONG de la cual es co-fundadora (1990). Profesora de Educación Especial (Universidad de Chile), Licenciada en Educación y Master en Integración de Personas con Discapacidad (Universidad de Salamanca).

Ha participado en diversos estudios, investigaciones, proyectos y programas de formación relacionados con la atención a la diversidad, las necesidades educativas especiales y la inclusión. En este ámbito ha colaborado con distintos organismos internacionales (UNESCO, UNICEF, OEI, Consejo Británico), Universidades e instituciones del Estado.

Como consultora de OREALC/UNESCO, por más de 10 años, ha prestado asistencia técnica a numerosos países de la Región de América Latina y El Caribe, para el desarrollo de políticas, planes y proyectos en la línea de la inclusión educativa. Formó parte del equipo internacional que validó y diseminó en la Región el material de formación docente Necesidades Especiales en el Aula de UNESCO. Es autora y coautora de varias publicaciones y materiales de apoyo a la enseñanza de los alumnos con necesidades educativas especiales.

En el 2001 ASHOKA Red Internacional de Emprendedores Sociales con sede en Washington, le otorgó el reconocimiento de Emprendedora Social por su aporte a la innovación en el área de la discapacidad. Integró la Comisión de Expertos del Ministerio de Educación, cuyo informe inspiró la actual política de Educación Especial de Chile (2005) y formó parte del Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación, que sentó las bases del proyecto de Ley General de Educación (2006).

Entre 2006-2008 dirigió un Proyecto FONDEF de investigación y desarrollo que dió origen a INCLUSIVA, modelo de evaluación de la calidad de la respuesta educativa que ofrece la escuela a la diversidad de estudiantes. Más información en: http://www.evaluacioninclusiva.cl

Libe Navarte G., Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe

Licenciada en Ciencias Políticas, consultora OREALC/UNESCO, coinvestigadora del Proyecto FONDEF “Construcción de un instrumento para evaluar la calidad de la respuesta educativa a los alumnos con necesidades educativas especiales en la escuela común”.

Published

2007-11-01

How to Cite

Duk, C., & Navarte G., L. (2007). Evaluating the quality of schools’ responses to students’ diversity. FONDEF Project D04I1313. Latin American Journal of Inclusive Education, 1(1), 97–118. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/1_1_010

Issue

Section

Temática Libre

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>