Peer tutoring. Concept and practice as a methodology for inclusive education

Authors

  • David Duran Gisbert Universitat Autònoma de Barcelona
  • Marta Flores Coll Universitat Autònoma de Barcelona
  • Vanessa Valdebenito Zambrano Universidad Católica de Temuco

Keywords:

Cooperative learning, Peer tutoring, Inclusive education, Special needs

Abstract

This article presents the concept of peer tutoring, as a peer learning method that uses the differences between students as a pedagogical resource. After the conceptual review and the provision of evidence about its effectiveness, especially in vulnerable students, this article describes an experience of peer tutoring, in this case for the development of reading, and emphasis is placed on the possibility of adjustment as a methodology for inclusion. If we promote learning through differences, as peer tutoring does, the presence and participation in regular classrooms of students with special needs will be welcome, because thanks to them we all have opportunities to learn.

Author Biographies

David Duran Gisbert, Universitat Autònoma de Barcelona


Doctor en Psicología. Profesor del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación de la Universitat Autònoma de Barcelona, Cataluña. Coordinador del Grupo de Investigación sobre Aprendizaje entre Iguales (GRAI) http://grupsderecerca.uab.cat/grai/. Investigador principal del Proyecto “Learning the teachers role in the Knowledge society: teachers’ actions in peer learning contexts” (2014 ARMIF 00011). Docente del Máster Interuniversitario de Psicología de la Educación y coordinador de la asignatura Aprendizaje Cooperativo y Tutoría entre Iguales. Cuenta con muchas publicaciones sobre aprendizaje entre iguales y educación inclusiva, temáticas en las que ha desarrollado actividades de formación del profesorado.

Marta Flores Coll, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctora en psicología de la educación (UAB), licenciada en psicopedagogía (UOC) y diplomada en magisterio (URL). Actualmente es Profesora postdoc del Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación de la Universitat Autònoma de Barcelona (Cataluña). Miembro del GRAI, Grupo de Aprendizaje entre Iguales. Coordinadora de las redes de Euskadi del Programa Bikoteka Irakurtzen (Leemos en pareja). Formadora de profesorado. Principales líneas de investigación: educación inclusiva, atención a la diversidad y aprendizaje entre iguales.

Vanessa Valdebenito Zambrano, Universidad Católica de Temuco


Doctora en Psicología. Profesora de la Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco (UCT) y miembro del Grupo de Investigación sobre Aprendizaje entre Iguales (GRAI), Universitat Autònoma de Barcelona, Cataluña. Investigadora responsable del FONDECYT 11130216 “Impacto del aprendizaje entre iguales en la construcción de la comprensión lectora y dominio lector en alumnos/as pertenecientes a contextos escolares vulnerables de la IX región” e Investigadora alterna proyecto FONDECYT N° 1151233 “La historia escolar en contextos interétnicos e interculturales: un estudio desde el sistema escolar en contexto Mapuche/no Mapuche”.

Published

2015-05-15

How to Cite

Duran Gisbert, D., Flores Coll, M., & Valdebenito Zambrano, V. (2015). Peer tutoring. Concept and practice as a methodology for inclusive education. Latin American Journal of Inclusive Education, 9(2), 23–40. Retrieved from https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/9_2_003