Investigating the Tropes: A Way to Contribute to the Recognition of Knowledge in a Culturally Sustainable Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200127

Keywords:

Local knowledge Informal education Cultural diversity Social justice Cultural identity

Abstract

Culturally sustainable pedagogies seek to contribute to social justice by promoting an education that recognizes the knowledge and cultural capital of the communities, in addition to stopping the discourses of the deficit associated with certain populations. This article reviews an ethnographic-narrative investigation developed in Chile, in a medium-rural sector, whose objective was to investigate the rearing practices of an extended family composed of 15 members, specifically in the knowledge that they recreated. Individual and group interviews and participant observation were developed. For this article, the results around the trope have been raised or regalaos are exposed, which turns out to be a local cultural parameter of deep reflection when it comes to guiding processes of recognition and appreciation of diversity. The data analysis was carried out using a microlinguistic approach and among the findings it stands out that the trope announces a series of meanings and meanings recreated in a constant dispute between the multiple local, temporal and scalar positions and perspectives. Concluding that attending to the tropes allows a situated and critical pedagogical reflexivity of the educational task, in addition to being a resource from which to question and understand the existing social order, which constitutes the central objective of culturally sustainable pedagogy for an inclusive education.

Author Biographies

Sylvia Contreras Salinas, Universidad de Santiago de Chile

Doctora en pedagogía de la diversidad sociocultural por la Universidad Complutense de Madrid, Magister en Educación con Mención en Currículo y Evaluación. Socióloga y Profesora de Educación diferencial. Ha trabajado como docente e investigadora en diversas universidades chilenas. Actualmente se desempeña en el Departamento de Educación de la Universidad de Santiago de Chile. Líneas de investigación: saberes, migración, género, educación.

Mónica Ramírez-Pavelic, Universidad de Santiago de Chile

Docente e investigadora. Doctora en Psicología y Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Psicóloga y Profesora de Educación Diferencial. Se ha desempeñado en diversas Universidades Chilenas. Actualmente es docente de la Universidad de Santiago de Chile y trabaja como evaluadora en la Agencia de la Calidad de la Educación. Entre sus líneas de investigación se encuentran: educación, género y sexualidad.

Cristián Rozas Vidal, Universidad Central de Chile

Sociólogo de la Universidad Academia de Humanismo Cristiano y Doctor en Antropología Social por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor de pregrado en materias de epistemología de las ciencias sociales, teoría social, teoría y sociología de la educación y metodología en investigación. Profesor guía en tesis de magister en educación inclusiva. Asistente en proyectos de intervención educativa y participación social.

Published

2022-11-18

How to Cite

Contreras Salinas, S., Ramírez-Pavelic, M., & Rozas Vidal, C. (2022). Investigating the Tropes: A Way to Contribute to the Recognition of Knowledge in a Culturally Sustainable Pedagogy. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 16(2), 127–143. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200127