Concealment, Selectivity and Pride: Stories and Practices of Lesbian-Parent Families in their Relationship with School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782024000300099

Keywords:

Chile, Discrimination, School, Inclusion, Lesboparenting

Abstract

This article emphasizes the experience of lesbian-parent families from the point of view of the strategies that mothers develop in their relationship with the school institution, considering the persistence of different forms of discrimination, both overt and subtle. Through a qualitative study carried out in the Metropolitan Region with a total of 20 self-identified lesbian women with school-age children, it was possible to gain access to different experiences of inclusion and exclusion in schools. As the results show, lesbian mothers develop strategies to make their identity visible at school, ranging from total concealment to proud presentation of themselves, which may vary over time and between the different institutions to which the couples have access. This definition of strategies, however, is not the result of purely individual initiative: it depends on the reading of a complex context in which the actors of the school community interact, as well as the expectations regarding the inclusion of their sons and daughters in the different establishments. It is the individualization of decisions that shows how the current policy of inclusion of sex-generic diversity still has margins of possible deepening.

Author Biographies

Amelia Del Villar, Universidad Alberto Hurtado

Socióloga egresada de la Pontificia Universidad Católica de Chile y Magister en psicología social de la Universidad Alberto Hurtado. Se ha desempeñado como asistente de investigación en el “Observatorio de Violencia y Cárcel” de la Universidad Diego Portales entre el año 2015 y 2017 llevando a cabo dos inves9gaciones aplicadas sobre violencia intrapenitenciara en recintos penales masculinos y femeninos de la ciudad de Santiago de Chile.

También se desempeñó el año 2018 como asistente de investigación metodológica del proyecto FONDECYT de inclusión digital de la facultad de educación de la Universidad Católica de Chile. El año 2021 inicia sus estudios de magister en la Universidad Alberto Hurtado y se titula con la tesis: “Del Orgullo y del ocultamiento: relatos y prácticas de familias mujeres lesbianas homoparentales y su relación con la escuela”.

Pablo Astudillo, Universidad Alberto Hurtado

Sociólogo, Pontificia Universidad Católica de Chile, master en ciencias sociales, mención género, política y sexualidad de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales de París y doctor en sociología por la Universidad de París V. Profesor asistente del Departamento de Política Educativa y Desarrollo Escolar de la Facultad de Educación e integrante del Programa de Investigación en Género y Diversidad Sexual (GEDIS) de la Universidad Alberto Hurtado. Como investigador se ha especializado en temas relativos a inclusión educativa del género y la diversidad sexual. Entre sus últimas publicaciones se cuentan el artículo “Docentes gays y lesbianas en escuelas de Santiago: agencia personal frente a la violencia homofóbica” y la edición del libro: “Política y debates en educación sexual. Articulaciones, sujetos y objetos emergentes”.

Published

2024-10-04

How to Cite

Del Villar, A., & Pablo. (2024). Concealment, Selectivity and Pride: Stories and Practices of Lesbian-Parent Families in their Relationship with School. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 18(extraordinario), 99–114. https://doi.org/10.4067/S0718-73782024000300099

Most read articles by the same author(s)