The Right to Education is the Right to an Inclusive and Equitable Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200011

Keywords:

Right to education, Inclusive education, Equitable education

Abstract

More than half a year has passed since we wrote a brief editorial in issue 14(1) of the Latin American Journal of Inclusive Education entitled ‘Covid-19 and the Education Gap’ (Murillo and Duk, 2020), and the global education landscape in the wake of the pandemic has remained largely unchanged. In Latin America and the Caribbean, due to the confinement and social distancing measures taken to contain the spread of the virus, schools remain closed and with that, face-to-face classes are suspended. Given the health measures required, which in many cases are difficult for schools to cope with, especially in resource-poor settings, several countries in the region have decided that schools will remain closed until the end of this school year and there is no certainty that they will reopen at the beginning of next year. Today, the top priority in all countries is to ensure a safe return to the classroom; from there, in some territories, a gradual, voluntary, agreed and prepared return to school is being pursued with the participation of school communities.

Given the complexity of this unprecedented crisis, we must recognise that the different education systems have made important efforts to mitigate the effects of the interruption of learning and to continue teaching through the combination of different modalities of distance education, the use of digital platforms, instant communication devices and social networks, as well as educational programmes through television and radio, which have a long tradition in the region. However, it is paradoxical that while greater resources and technological innovations are available to expand opportunities and support learning, they are not accessible to all, exacerbating inequalities and the exclusion of the most disadvantaged groups.

Author Biographies

Cynthia Duk, Universidad Central de Chile, Chile

Directora del Centro de Desarrollo e Innovación en Educación Inclusiva y del programa de Magíster en Educación Inclusiva de la Universidad Central de Chile. Además, es Directora/editora de la Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva que publica la Facultad de Educación en colaboración con la Red Iberoamericana de Investigación RINACE. Su línea principal de desarrollo e investigación es la inclusión y la diversidad en educación, con énfasis en el desarrollo de escuelas inclusivas. Lideró un Proyecto I+D de Conicyt, fruto del cual se construyó el Modelo INCLUSIVA para evaluar y mejorar la respuesta de la escuela a la diversidad; así como el Estudio del Mineduc “Criterios y orientaciones para flexibilizar el currículo en los distintos niveles de enseñanza”. Tiene varias publicaciones y ha diseñado numerosos programas y materiales de formación y desarrollo profesional, destaca el material de formación docente Educar en la Diversidad para los países del MERCOSUR y el Diplomado e-learning de la OEI, “Escuelas Inclusivas: enseñar y aprender en la diversidad” para Iberoamérica.

F. Javier Murillo, Universidad Autónoma de Madrid

Director de la Cátedra UNESCO en Educación para la Justicia Social de la Universidad Autónoma de Madrid. Profesor titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Coordinador del grupo de Investigación Cambio Educativo para la Justicia Social (GICE). Secretario académico del Instituto de Derechos Humanos, Democracia y Cultura de Paz y No Violencia (DEMOSPAZ), de la UAM. Fue Coordinador General del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE), de la UNESCO, y Director de Estudios del Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) del Ministerio de Educación de España. Es Coordinador de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE), Director de REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, de la Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva y de la Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 

Pagina personal: https://www.fjaviermurillo.es

Published

2020-11-01

How to Cite

Duk, C., & Murillo, F. J. (2020). The Right to Education is the Right to an Inclusive and Equitable Education. Latin American Journal of Inclusive Education, 14(2), 11–13. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200011

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>